La premsa és meva

14 Abril 2010

L’obstinació del brau

Filed under: Televisió — paugfuster @ 9:14

Recollint el testimoni del darrer article, avui em venia de gust parlar sobre aquest canal de televisió que tants comentaris genera: Intereconomía. La cadena privada sorgida de la compra d’Expansión TV per part del grup de comunicació homònim, és segurament un dels canals més beneficiats per l’apagada analògica i l’arribada de la TDT, fet que li ha permès endinsar-se al llarg del territori espanyol. S’autodefineix amb una ideologia humanista d’arrel cristiana i sense lligams amb organitzacions polítiques o religioses. Tanmateix, si algú veu de tant en tant la seva programació li costarà estar-hi d’acord.

Noms originals. Però abans de criticar cal reconèixer que en línies generals la programació que ofereixen és atractiva pel seu públic potencial. Molta tertúlia, comentaris i opinions. A més a més, els noms dels programes són realment originals. El meu favorit és Dando caña on uns quants tertulians es reuneixen en una mena de barra de bar i van “repartint llenya” mentre efectivament se serveixen una canya de cervesa. La mateixa fórmula (sense cervesa) serveix per a El gato al agua, on els espectadors voten quin és el millor tertulià del dia que al final del programa s’emporta el gat a l’aigua en forma d’estatueta de gat en una banyera. Però tampoc podem oblidar programes de caire similar com Otro gallo cantaría, Más se perdió en Cuba o Alguien tenía que decirlo. Tot plegat afavoreix una imatge simpàtica i original que pot enganxar un tipus molt determinat d’espectador.

Seguint la línia. I és que Intereconomía és un plaer per aquell espectador nacionalista espanyol, de dretes antisocialista i catòlic. Tota la programació segueix la mateixa línia, fins i tot els informatius, que tracten amb cura i entre cotons el Partit Popular mentre critiquen al límit el PSOE. Entre programa i programa, anuncis-denúncia en contra de l’avortament. I perquè no falti el toc d’humor, una mena de Polònia anomenat Los Clones. Intereconomía s’ha convertit, segurament a voluntat, en la televisió oficial del conservadorisme espanyol més reaccionari, i ho ha fet bé. Amb recursos força limitats han aconseguits fer-se un lloc en l’imaginari col·lectiu, de tal manera que ni que sigui a través dels programes de zàpping, tothom coneix la cadena.

Futur. Però anirà a més o s’acabarà desfent com el sucre del tallat? Caldrà seguir-ho, però al meu modest entendre els fonaments són prou sòlids per consolidar-se en una posició menor però prou important. Els fitxatges de personatges televisius conegudíssims, tot i que en franca davallada, com Manuel Torreiglesias (+Vivir) o Bertín Osborne (Bertiniños), els han de servir per atreure encara més un nínxol de mercat desencantat de les grans televisions. I pels que no quedem enquadrats en el nacionalisme catòlic espanyol, Intereconomía sempre podrà ser un divertimentto.

3 comentaris »

  1. Brillant anàlisi del Sálvame esportiu. El cinisme i el toc “Josep Pla” del bloc m’incita a seguir-lo a cada publicació. Una breu reflexió que el propi autor em podria contestar: emulant al “personatge” Anglada (no empraré paraules malsonants a un bloc tant selecte), no creieu que la crítica, sàtira o anàlisi destructiu d’un programa així no fa sinó donar-li publicitat? Bé n’hem de parlar, però no creieu que és el que ells mateixo desitgen? Conec molts col·legues que ho miren per simple xauxa…però la audiència els hi val igualment. Parlem-ne.

    Comentari per Daniel Aguilà — 14 Abril 2010 @ 11:48

  2. Una gran reflexió, escrita de forma amena i divertida, que enganxa al lector. Felicitats a l’autor per aquest bloc amb tant d’estil! Esperem amb ganes noves entregues!

    Un apunt que voldria afegir és que em sembla realment trist que hi hagi persones que mirin aquest canal o escoltin la COPE només per enriure-se’n. No s’aturen a fer la reflexió que, d’aquesta forma, els hi dónen encara més “comba”, com es diria en llengua espanyola. Els índexs d’audiència no distingeixen entre qui s’ho mira per informar-se i per interès i qui s’ho mira per fer burla.

    Comentari per Paula — 14 Abril 2010 @ 15:45

  3. A ver Pau. De acuerdo en los comentarios sobre la forma de Intereconomía, pero no en el fondo. No se puede tratar como un “divertimento”.
    Se trata de la expresión de la derecha española “sin complejos”, que solo tenía su referente radiofónico en la COPE.

    Igual que en Madrid y buena parte de España no se compreneden los sentimientos nacionalistas “periféricos”, aquí en Catalunya mucha gente no quiere comprender fenómenos como la COPE o Intereconomía. y es el reflejo del pensamiento del nucleo duro del PP que pasan del giro al centro y quieren darle caña a ZP y a sus “cadenas amigas”.

    ¿Es un fenómeno nuevo y peligros? NO, siempre han estado ahí. y DIVERTIMENTO MENOS, PORQUE SE CREEN TODO LO QUE DICEN!!!!

    Un saludo, yordete

    Comentari per yordete — 14 Abril 2010 @ 16:18


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a WordPress.com.

%d bloggers like this: